CHIPTUNING
Pokud se chceme bavit o opravdovém Chiptuningu tak bude řeč o optimalizaci
sítě charakteristik. To znamená že dojde k malé změně softwaru v řídící
jednotce motoru.
Všechny nové řídící jednotky obsahují přepisovatelnou paměť, neboli Eprom.
V této paměti jsou uloženy údaje o parametrech řídící jednotky. S těmito daty
pracují motorový vývojáři. Pomocí nejmodernější techniky se tyto data přenesou
do počítače, přepracují a následně nahrají zpět do paměti řídící jednotky.
Tato optimalizace hodnot veškerých
řídících parametrů je velice
individuální
záležitost. Přináší
rovnoměrnější chod motoru a lineární
nárůst výkonu, ale na
druhé straně i ekonomičtější a také
ekologicky přijatelné provozní podmínky. V
silničním provozu je možný nárůst výkonu až
o 20%(kW/Ps) a kroutícího momentu
až o 25%(Nm). Nárůst kroutícího momentu umožňuje
jiný režim řazení a tím i
snížení spotřeby až o 20%. Samozřejmě že
optimalizací sítě charakteristik v
řídící jednotce je možné také
zvýšit výkon o více než 20%.
· Proč se optimalizuje?
Bohužel
toto charakteristické pole je výsledkem kompromisu
prakticky pro
celý svět. V různých zemích jsou různě
přísné normy pro emise, někde se určuje
výše pojistného podle výkonu motoru, jinde
mají nekvalitní palivo, nebo delší
servisní intervaly. Automobily jsou vyráběny v
mnohatisícových sériích a toto
charakteristické pole je nastaveno s ohledem na všechny
automobily. Využití
veškerých skrytých rezerv je pro výrobce
nezajímavé z hlediska minimalizace
nákladů sériové výroby. Což pro nás
problém není a dokážeme sériový
software
upravit tak, že dokáže vlastnosti motoru využívat
více než jen na sériových
50%...
· Vydrží to motor? Jak se změní jeho životnost a
spotřeba?
Při
vysvětlování této problematiky budeme
vycházet z jednoduchých
zákonitostí. Motor je složený z množství
součástek, které vykonávají kruhový
nebo
přímočarý pohyb. Tyto pohyblivé části v
konečném důsledku určují životnost
motoru. Ložiska, případně pístní kroužky, jsou
dimenzovány na určitý počet
cyklů (otáček). Při shodných provozních
podmínkách platí pro každý motor, že
čím více cyklů (otáček) vykoná, tím
je opotřebovanější. To znamená, že pokud
chceme, aby motor vydržel co nejdéle, měl by vykonat co
nejméně cyklů. Pro
ilustraci uvedeme příklad:
Představme si dva shodné automobily jedoucí po té samé
cestě. Vozidlo A má upravený motor, vozidlo B má motor sériový. Obě dvě vozidla
jedou shodnou rychlostí 100 km/hod a mají shodné otáčky 3000 ot/min na 4
převodovém stupni... V tom začne silnice stoupat a jízdní odpor stoupne
natolik, že vozidlo B s neupraveným motorem musí přeřadit na nižší převodový stupeň,
pokud chce jet i nadále shodnou rychlostí.
Motor vozidla A i B při rychlosti 100 km/hod na 4 převodový stupeň udělá na
dráze 100 km 180.000 otáček za hodinu. Vozidlo B se sériovým motorem při
podřazení na 3 rychlostí stupeň zvýšilo otáčky motoru na 4000 ot/min, a proto
na dráze 100 km dlouhé jeho motor udělá 240.000 otáček za hodinu namísto
180.000 otáček.
Samozřejmě
je rozdíl i ve spotřebě paliva. Při větším počtu
otáček je přímo
úměrné více nasávacích cyklů. Z toho
vyplývá, že jestliže byl motor upravený
"s rozumem" v rámci jeho konstrukčních možností
(motory jsou
standardně upravovány na 70 až 80% jejich možností),
nemůže se snížit jeho
životnost! Při stejném stylu jízdy jako před tuningem se
spotřeba paliva
nezvýší, naopak u většiny automobilů se
ještě sníží o cca 2 - 3%, dokonce u
vozidel s turbodmychadly o ještě vyšší
hodnoty. Samozřejmě v režimu jízdy, kdy
využíváte zvýšený výkon
motoru, je spotřeba vyšší, protože platí
vyšší výkon =
více paliva.
V autorizovaném servisu, kam jezdíte na pravidelné prohlídky, nejsou
schopni žádnou diagnostikou zjistit, že je řídící jednotka upravená. Celá
úprava je zjistitelná pouze jízdní zkouškou. Pro případ, pokud by se u nového
motoru něco porouchalo a zákazník měl obavy, že by to autorizovaný servis
mohl svádět na chiptuning, je Váš originální software zálohován a jsme schopni
před reklamací vrátit řídící jednotku "na počkání" do původního
stavu.